tiistai 20. lokakuuta 2009

Olen Hämeenlinnan Yhteiskoulun lukion englannin opettaja. Haluaisin oppia uimaan webin valtameressä sulavasti, pysyä ajan tasalla mm. siinä miten nuoriso käyttää sosiaalisia medioita. Esimerkiksi tuttavapiirissäni on monia, jotka säännöllisesti tarkistavat Facebookin ja pitävät sen avulla yhteyttä tuttuihinsa, ja esimerkiksi joihinkin erityisharrastusryhmiin. Olen jo kirjautunutkin Facebookiin, tämän vuoden elokuussa, yhteen tiettyyn ryhmään, mutta kontaktini sinne on sieltä tulevat muistutukset, etten olen käyttänyt Facebook-yhteyttäni. Toisaalta minulla on s-posti ja kännykkä, eivätkö ne jo riitä siihen että olen saatavilla niille ihmisille, joille haluankin? Ristiriitaisia tuntemuksia liittyy siis siihen, miksi minun pitäisi olla näkyvissä sosiaalisissa medioissa? Mitä lisäarvoa se minulle tuo? Mistä otan siihen tarvittavan ajan? Nytkin tuntuu, että aika ei riitä pitämään yhteyttä kaikkiin niihin ihmisiin, joihin haluaisin. Jos seikkailen webin syövereissä, se aika on pois esim. perheeltä, työltä, yöunelta...

4 kommenttia:

  1. Tervehdys Leena! Yhteinen on tuo ongelma ajan käytöstä. Onkin mielenkiintoista seurata nyt tässä projektissa ajankäyttöä kun joudumme kirjaamaan tähän käyttämämme aikaa. Minulla ei ole enää lapsia kotona, joten perheeltä (mieskin on mennyt toisen mukaan) ei onnekseni tarvitse aikaa nipistää. Luulen, että yhdessä löydämme nuo oikeat sukelluslaitteet:)
    terv. Pike K.

    VastaaPoista
  2. Ja onnea, onnistuit huonoista neuvoistani huolimatta luomaan blogin :-)

    VastaaPoista
  3. Hei vanha kimppa-bloggari! Vuosi sitten jo päivitimme Bautzen blogia yhdessä elikkä olet näissä hommissa jo vanha konkari.

    VastaaPoista
  4. Minä uskon, että välineistä tulee luonteva osa toimintaa, jos ne istuvat omaan tapaan toimia ja niistä saa jonkinlaista selvää hyötyä. Esim. Facebook on itselleni kätevä tapa pitää yhteyttä sellaisiinkin ihmisiin, joita olen vuosien kuluessa "kadottanut", mutta silti haluan säilyttää jonkinlaisen kontaktin ja vaihtaa ajatuksia vaikka kerran vuodessa. Blogi on ollut itselleni hyvä väline tutkimukseen liittyen - sen avulla on helppo vaihtaa ajatuksia vaikka toisella puolella maailmaa olevien tutkijoiden kanssa. RSS-feedien lukijoita käyttäen saan nopeasti ja kätevästi tietoa myöskin ympäri maailmaa niistä asioista jotka itseäni kiinnostaa (en tosin lue oikeasti kuin kiinnostavimmat kirjoitukset). Nämä siis muutamia omia hyötykokemuksiani - hyödyt eivät itsellenikään auenneet ihan heti, mutta sen jälkeen kun aukenivat, ko. välineistä (tai oikeammin siitä mitä niiden kautta voi saavuttaa) on tullut luonteva osa omaa elämääni eivätkä ne juuri vie aikaa. Siinä vaiheessa kun vielä kokeilee ja miettii välineiden käyttöä, tulee helpommin tuo tunne että ne vievät ylimääräistä aikaa. Oletko sinä löytänyt jo hyötyjä uusista välineistä, joita koulutuksen aikana on tullut vastaan?

    P.S. Itse vietän kuitenkin myös täysin tietokoneettomia päiviä - en halua olla koko ajan on-line :)

    VastaaPoista